Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2012

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΑΣΤΡΟΟΙΣΟΦΑΓΙΚΗ ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΙΣΗ

   
H γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση αποτελεί μια πάθηση η οποία βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία έτη με τον επιπολασμό της στο γενικό πληθυσμό να αυξάνεται διαρκώς.Προκαλεί πόνο και καούρα (αίσθηση καψίματος, καύσος στομάχου) στην περιοχή του κάτω μέρους του στέρνου και στο το άνω μέρος της κοιλιάς (επιγαστρική περιοχή).
Οφείλεται στο ότι το περιεχόμενο του στομαχιού επανέρχεται πίσω στον οισοφάγο. Ο κατώτερος σφιγκτήρας του οισοφάγου είναι ανεπαρκής και έτσι το περιεχόμενο του στομαχιού δεν συγκρατιέται και επιστρέφει πίσω στον οισοφάγο.
Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και να αποφύγουμε τις επιπλοκές της αν βελτιώσουμε τις διατροφικές συνήθειες καθώς επίσης και τις συνήθειες της καθημερινότητας .
Οι αλλαγές στη διατροφή μας πρέπει να είναι:
1.    Αποφύγετε τα μεγάλα γεύματα και προτιμείστε τα μικρά και συχνά, 3-4 γεύματα ημερησίως.
2.    Όχι βιαστικά γεύματα, καλή μάσηση των τροφών.
3.    Αποφύγετε την κατανάλωση υγρών κατά τη διάρκεια των γευμάτων.
4.    Περιορίστε την κατανάλωση λίπους, μειώνοντας την κατανάλωση τηγανητών κρεάτων – ψαριών – λαχανικών, τσιγαρισμένων φαγητών, σαλτσών για σαλάτες (dressing), μαγιονέζας, βουτύρου, κρέμας γάλακτος και αλλαντικών.
5.    Αποφύγετε όξινα τρόφιμα όπως χυμούς εσπεριδοειδών και τομάτα.
6.    Περιορισμός της κατανάλωσης γλυκών και ιδιαίτερα σοκολάτας.
7.    Περιορίστε την κατανάλωση καρυκευμάτων και ιδιαίτερα μαύρου και κόκκινου πιπεριού. Ο δυόσμος, η μέντα, το κρεμμύδι και το σκόρδο, ίσως επιδεινώνουν τα συμπτώματα κάποιων ασθενών.
8.    Τα ανθρακούχα, αλκοολούχα και καφεϊνούχα  ροφήματα είναι πιθανό να επιδεινώνουν τα συμπτώματα.
9.    Προτιμείστε τον ντεκαφεϊνέ καφέ και τα αναψυκτικά χωρίς ανθρακικό. 
10.  Ελάτωση του σωμάτικου βάρους.



Οι πιο κάτω τροφές που πρέπει να αποφεύγονται, αναφέρονται στην κρίση των δυσπεπτικών ενοχλήσεων και να λαμβάνονται με προσοχή στα μεσοδιαστήματα, όταν έχουμε συχνές κρίσεις. Πάντως, ο ασθενής δοκιμάζοντας θα πρέπει να διαπιστώσει ποιες από τις τροφές μπορεί να τρώει και ποιες όχι.


ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ   
•    Αλκοολούχα ποτά, καφές, δυνατό τσάι, αεριούχα αναψυκτικά σοκολάτα.
•    Καρυκεύματα, τουρσιά, μουστάρδα, πικάντικα φαγητά, σκόρδο, ελιές, αρμυρά, παστά, ξύδι.
•    Όλα τα τηγανητά, οι βαριές σάλτσες.
•    Λιπαρά φαγητά (λιπαρά κρέατα και ψάρια, λουκάνικα, σαλάμια, bacon, λίπη διάφορα).
•    Μεγάλη χρήση ζάχαρης, γλυκών(ιδιαίτερα αυτά με σιρόπι, φύλλο, ξηρούς, καρπούς, σαντιγί).
•    Σούπες, ζωμός κρέατος, σούπες εμπορίου.
•    Ψωμί και δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηροί καρποί.
•    Πικάντικα τυριά τηγανητά αυγά.
•    Φρέσκα φρούτα (ιδιαίτερα τα ξινά) ή αποξηραμένα φρούτα με φλούδες.
•    Φρέσκα λαχανικά με έντονη γεύση σκληρή κυτταρίνη.   

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΙΣΤΩΝΤΑΙ
•    Αφέψημα χαμομηλιού, αδύνατο τσάι, τσάι του βουνού.
•    Βραστά, ψητά στον αχνό (κρέας, ψάρια κοτόπουλο , αυγά).
•    Λογική χρήση λαδιού, βουτύρου, μαργαρίνης.
•    Κρέμα, ρυζόγαλο, ελαφρές πάστες, μους, απλό παγωτό, κέικ, ζελές φρούτων, απλά μπισκότα, κρέμα καραμελέ.
•    Πηκτές χορτόσουπες.
•    Άσπρο ψωμί, φρυγανιές, ρύζι, μακαρόνια, πατάτες.
•    Όλα τα γαλακτοκομικά ,αυγά.
•    Βρασμένα φρούτα (κομπόστες), χυμοί φρούτων (όχι ξινοί).
•    Μαλακά βρασμένα λαχανικά ή φτιαγμένα πουρέ.

 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΛ. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ - ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ  

Σάββατο, 21 Ιανουαρίου 2012

Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ


   Ένα μεγάλο κομμάτι της καθημερινής μας διατροφής είναι πως θα συντηρήσουμε τα τρόφιμα που είναι καταναλώσουμε. Παρακάτω θα αναφέρουμε κάποιους απλούς κανόνες.
 
Η συντήρηση των τροφίμων στο ψυγείο πρέπει να γίνεται ως εξής:

1.    Τα φρέσκα τρόφιμα (λαχανικά κλπ.) είναι καλό να μη μένουν πάνω από τρεις μέρες στο ψυγείο.
2.    Τα τρόφιμα στο ψυγείο πρέπει να είναι προστατευμένα και σκεπασμένα σε δοχεία.
3.    Να γίνεται συχνός καθαρισμός του ψυγείου.
4.    Η ημερομηνία κατάψυξης πρέπει να είναι γνωστή για τα τρόφιμα που καταψύχθηκαν ή που αγοράζονται έτοιμα κατεψυγμένα.
5.    Τα τρόφιμα που αποψύχθηκαν δεν πρέπει να επανακαταψυχθούν.
6.    Τα κρέατα συντηρούνται σε χαμηλές θερμοκρασίες ψύξης, το πολύ για 2-3 ημέρες.
7.    Απαγορεύεται να μπαίνουν ζεστά φαγητά στο ψυγείο, γιατί έτσι ανεβαίνει η θερμοκρασία και των υπόλοιπων τροφίμων. Πρέπει πρώτα να πέσει η θερμοκρασία τους σε τιμές περιβάλλοντος (σκεπασμένα για να μην μολυνθούν) και στη συνέχεια να τοποθετηθούν στον ψύκτη.
8.    Οι κονσέρβες πρέπει να καταναλώνονται πριν την ημερομηνία λήξης.
9.    Οι χτυπημένες ή σκουριασμένες κονσέρβες είναι επικίνδυνες.
                      
Ειδικότερα για τη συντήρηση του κρέατος

Το κρέας αποτελεί βασικό είδος διατροφής. Υπάρχουν δύο μεγάλες κατηγορίες: τα νωπά κρέατα, αυτά που δεν υπέστησαν καμία επεξεργασία και τα κατεψυγμένα κρέατα, εκείνα που μετά τη σφαγή η εσωτερική τους θερμοκρασία μετά από έντονη ψύξη κατέβηκε στους -21ο C και στη συνέχεια συντηρούνται στην κατάψυξη σε θερμοκρασία -18ο C.
Η καλύτερη μέθοδος συντήρησης παραμένει η ψύξη. Για καλή συντήρηση του νωπού κρέατος θα πρέπει να προσεχθεί ώστε:
•    Το ψυγείο να είναι καθαρό και στεγνό.
•    Η θερμοκρασία να είναι 1-4ο C.
•    Η υγρασία του θαλάμου να είναι 85-88%.
•    Το κρέας να αερίζεται εξολοκλήρου.
•    Να μην καταψύχεται το κρέας που έχει ξεπαγώσει.
•    Το κρέας που ψύχεται σε οικιακό καταψύκτη δεν διατηρείται όσο ένα βιομηχανικά κατεψυγμένο.
Η ψύξη προστατεύει τα τρόφιμα. Αν, όμως, δεν τηρηθούν ορισμένοι κανόνες υγιεινής, τα ψυχρόφιλα μικρόβια μπορεί να αναπτυχθούν στις τροφές με επικίνδυνες συνέπειες.

Κωνσταντίνος Αλ. Πετρόπουλος
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος  

Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2012

ΟΙ ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ



Τροφή ορίζεται κάθε στερεό ή υγρό το οποίο, όταν καταταναλώνεται, μπορεί να δώσει στο ανθρώπινο σώμα ενέργεια ή πρώτη ύλη για ανάπτυξη και συντήρηση ή ουσίες, οι οποίες ρυθμίζουν διάφορες λειτουργίες του οργανισμού του.
Το σύνολο των τροφών ή των μειγμάτων τροφών και στις ποσότητες τις οποίες αυτές καταναλώνονται (συνήθως κατά ημέρα), από ένα άτομο, αποτελεί το διαιτολόγιό του. 
Ισορροπημένο διαιτολόγιο είναι εκείνο το οποίο περιέχει επαρκείς ποσότητες όλων των θρεπτικών ουσιών.
Οι τροφές περιέχουν τις παρακάτω θρεπτικές ουσίες:
Πρωτεΐνες, οι οποίες παρέχουν αμινοξέα για ανάπτυξη και συντήρηση, μπορούν, επίσης, να μετατρέπονται σε υδατάνθρακες και να παρέχουν ενέργεια ή να αποθέτονται στο σώμα ως λίπος.
Υδατάνθρακες (σάκχαρα), τα οποία παρέχουν στον οργανισμό εύχρηστη ενέργεια και μπορούν να αποθέτονται στο σώμα ως λίπος.
Λίπη, τα οποία παρέχουν ενέργεια υπό πλέον συμπυκνωμένη μορφή έναντι των σακχάρων και μπορούν, επίσης, να αποθέτονται στο σώμα ως λίπος.
Άλατα, τα οποία χρησιμοποιούνται για ανάπτυξη, συντήρηση και ρύθμιση των λειτουργιών του οργανισμού.
Βιταμίνες, οι οποίες ρυθμίζουν τις λειτουργίες του οργανισμού και διαφέρουν από τις ορμόνες κατά το ότι αυτές δημιουργούνται μέσα στον οργανισμό, ενώ οι βιταμίνες δεν συνθέτονται στο σώμα και πρέπει να εισάγονται απ’ έξω.
Το νερό, όπως και το οξυγόνο του αέρα είναι, επίσης, στοιχειώδη για τη ζωή αλλά δεν θεωρούνται ως τροφή ή θρεπτική ουσία. Η αλκοόλη, όμως, θεωρείται ως τροφή διότι παρέχει ενέργεια στο άτομο.
Σπανίως μια τροφή περιέχει μια θρεπτική ουσία. Οι περισσότερες από τις τροφές είναι πολύ σύνθετα μίγματα τα οποία περιέχουν ποικιλία σακχάρων, λιπών και πρωτεϊνών μαζί με νερό.
Τα άλατα και οι βιταμίνες βρίσκονται στις τροφές σε πολύ μικρές ποσότητες.
Κωνσταντίνος Αλ. Πετρόπουλος
Διαιτολόγος-Διατροφολογος   

Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2012

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΑΡΟΥΣ




Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή για να απαλλαγεί κανείς από τα περιττά και να μην τα ξαναβάλει;
Αρχικά πρέπει κανείς να λάβει υπόψη του όχι μόνο τη διατροφή αλλά και τον τρόπο ζωής και το είδος της σωματικής δραστηριότητας που έχει. 
Το σημαντικότερο όμως είναι να γίνουν αλλαγές στις διατροφικές συνήθεις  οι οποأιες θα πρέπει να διατηρηθούν και μετά την απώλεια βάρους.
1.      Τρώτε 5 γεύματα την ημέρα:Είναι σημαντικό για τον οργανισμό σας να τρώτε μικρά και συχνά γεύματα,. Ξεκινήστε με ένα καλό πρωινό που θα σας δώσει ενέργεια και ευεξία κατά την διάρκεια της ημέρας. Μη χάνεται τα ενδιάμεσα σνακ και επιλέξτε φαγητά από όλες τις ομάδες τροφίμων.
2.      Πίνεται πολύ νερό 8-10 ποτήρι την ημέρα.
3.      Μειώστε τα λιπαρά: Τα λιπαρά προσδίδουν πολλές θερμίδες στον οργανισμό και γι’ αυτό συνίσταται προσοχή κατά την κατανάλωσή τους. Αποφύγετε τηγανητά φαγητά, γλυκά, μαγιονέζες, και ντρέσινγκ. Αποφύγετε βούτυρα και μαργαρίνες και προτιμάτε στο ελαιόλαδο. Καταναλώστε γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά. Μετράτε πάντα το λάδι που χρησιμοποιείτε στο φαγητό σας με 1 κουτάλι.
4.      Μειώστε τη ζάχαρη: Αποφύγετε σοκολάτες γλυκά και αναψυκτικά που σας προσδίδουν θερμίδες. Αν θέλετε κάτι γλυκό προτιμήστε τα γλυκά του κουταλιού και τα γιαούρτι με φρούτα. Αντικαταστήστε τη ζάχαρη με μέλι στα ροφήματα σας και καταναλώστε μέχρι 3 κουταλάκια ζάχαρη την ημέρα στους καφέδες.
5.      Προσοχή στο αλκοόλ: Καταναλώστε 2-3 ποτά την εβδομάδα.
6.      Προσοχή στο αλάτι: Μην χρησιμοποιείτε πολύ αλάτι στο φαγητό σας.
7.      Αυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών: Προτιμάτε πάντα ψωμί και δημητριακά ολικής αλέσεως και μαύρο ρύζι και ζυμαρικά. Τρώτε άφθονα φρούτα, λαχανικά και όσπρια.
8.      Αυξήστε τη σωματική σας δραστηριότητα: Γίνεται δραστήριοι, βάλτε στόχο τουλάχιστον 30 λεπτά καθημερινής μέτρια σ άσκησης, αν μπορείτε να κάνετε περισσότερα ακόμα καλύτερα – ιδανικά προσπαθήστε να γυμνάζεστε 60 λεπτά την ημέρα.
9.      Κρατήστε ένα ημερολόγιο διατροφής και επικεντρωθείτε στις άσχημες διατροφικές συνήθειες.
10.  Προσέξτε τις μερίδες των γευμάτων.
11.  Προτιμήστε φρούτα και λαχανικά ως επιδόρπια και ενδιάμεσα γεύματα: Τέτοιες επιλογές είναι πλούσιες σε νερό και φυτικές ίνες αλλά φτωχές σε θερμίδες, δίνοντας το αίσθημα του κορεσμού και βελτιώνοντας την λειτουργία του πεπτικού σωλήνα χωρίς να προσθέτουν κιλά.
12.  Να είστε ρεαλιστές με την απώλεια βάρους στόχος 0,5-1 kg την εβδομάδα.
13.  Μειώστε το άγχος: Η προσπάθεια που κάνετε απαιτεί χρόνο και διάθεση. Προσπαθήστε να έχετε καλή ψυχολογία και να βάζετε πάντα ρεαλιστικούς στόχους. Αντιμετωπίστε με ψυχραιμία την κάθε αποτυχία και μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια σας. Να έχετε πάντα στο μυαλό σας τους λόγους που σας οδήγησαν στο αδυνάτισμα και να τους χρησιμοποιείτε ως κίνητρο που θα σας βοηθήσουν να συνεχίσετε.

Κωνσταντίνος Αλ. Πετρόπουλος
Διαιτολόγος-Διατροφολογος   

Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΓΚΥΜΟΝΟΥΝ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ



Είναι πολλοί οι παράγοντες της διατροφής που μπορεί να προκαλέσουν κάποιο νόσημα και πιο συγκεκριμένα μια τροφική δημητηρίαση.
Οι κυριότεροι από αυτούς είναι οι παρακάτω:
1.      Τα ανεπαρκώς ψημένα ή βρασμένα τρόφιμα.
2.      Η ακατάλληλη θερμοκρασία συντήρησης.
3.      Τα φρούτα με φλοιό γιατί μπορεί να έχουν φυτοφάρμακα.
4.      Τα φαγητά με ημερομηνία λήξης που έχει περάσει η ημερομηνία λήξης.
5.      Το νερό από ύποπτη πηγή, κυρίως αυτό που δεν είναι χλώριομένο.
6.      Τα παγάκια που δεν είναι καθαρά.
7.      Το απαστερίωτο ή άβραστο γάλα, ή απαστερίωτος χυμός.
8.      Τα ευαίσθητα τρόφιμα, συσκευασμένα χωρίς τυποποίηση.
9.      Τα άβραστα ή άψητα αυγά.
10.  Η υπερκατανάλωση καπνιστών ή ψητών στα κάρβουνα φαγητών.
11.  Η κατανάλωση πράσινων πατατών, που έχουν σολανίνη, η οποία προκαλεί δυσμενείς νευρολογικές και οφθαλμολογικές αντιδράσεις.
12.  Η ανεπαρκής επαναθέρμανση των τροφίμων. Ευθύνεται για το 11% των τροφογενών λοιμώξεων.
13.  Η ανεπαρκής κατάψυξη ή και η επανακατάψυξη αποψυγμένων τροφίμων. Ευθύνεται για το 46% των τροφογενών λοιμώξεων.
Κωνσταντίνος Αλ. Πετρόπουλος
Διαιτολόγος-Διατροφολογος